Drepturile ingrijitorului

Am dreptul…..sa am grija de mine. Si asta nu inseamna ca sunt egoist/a. Ci mai degraba ca am posibilitatea sa am mai bine grija de persoana din familie.

Am dreptul sa…..cer ajutor altora chiar daca cei din familie nu sunt de acord. Pot sa recunosc, cand am ajuns la limita rabdarii si puterii.

Am dreptul sa…..am viata mea personala in afara datoriei mele de a avea grija de o persoana. Stiu ca voi face tot ce pot pentru aceasta persoana si am dreptul sa fac acelasi lucru si pentru mine.

Am dreptul sa….. fiu furios/oasa, deprimat/a si sa imi exprim sentimentele in anumite situatii.

Am dreptul sa…….resping toate incercarile (constiente sau inconstiente) ale  cunoscutilor mei de a ma manipula prin vina sau depresie.

Am dreptul sa…..primesc respect, afectiune, iertare si acceptare pentru ce fac de la cei dragi atata vreme cat ofer acelasi lucru.

Am dreptul sa……fiu mandru/a de realizarile mele si sa ma laud cu curajul de care dau dovada atunci cand am grija de o persoana din familie.

Am dreptul sa…..imi protejez individualitatea si drepturile pentru a avea o viata a mea care sa ma ajute atat in aceasta perioada cat si dupa ce ajutorul meu nu mai este necesar.

Am dreptul sa…..ma astept si sa cer ca pe masura ce se fac eforturi pentru a imbunatati situatia persoanelor bolnave sa se intample acelasi lucru si pentru asistenti.

 

Text adaptat din cartea: Cnd ajuti pe cineva drag de Jo Horne, publicata in 1985 .

http://www.aplaceformom.com/senior-care-resources/articles/caregiver-support

 

 

Lasă un răspuns

